Saturday, August 4, 2012

Undi adalah RAHSIA

Salam..
Selamat pagi..
Sekarang ni pukul 11 pagi..
Khadeejah tengah tidur kejap..nanti dah bangun nak bagi makan tengahari..
Berkaitan dengan tajuk diatas, semalam pada waktu petang mungkin dalam pukul 430 petang, Kay menerima panggilan telefon rumah dari seseorang yang berada di Selangor. Dia menjalankan bancian untuk Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU 13).
Pada mulanya dia bertanyakan sama ada Kay nak buat bancian ni atau tidak..Kay macam teragak-agak..
Tapi akhirnya Kay setuju juga la..
Antara soalan yang ditanya ialah (yang Kay ingat-ingat lupa la..hehehe)
  1. Adakah sudah mendaftar untuk mengundi?
  2. Umur berapa
  3. Sudah mempunyai anak atau tidak
  4. Jika sudah mempunyai anak, apa pendapat anda tentang masa depan anak-anak di Malaysia (Sangat yakin, Yakin, tak yakin, sangat tidak yakin..pilih la...)
  5. Apakah isu yang membeban anda sekarang ini? (Pendapatan yang kurang, jenayah dan lagi satu Kay lupa..)
  6. Apa pendapat anda tentang pemerintahan Perdana Menteri sekarang?
  7. Apa pendapat anda tentang ketua pembangkang parti PKR sekarang?
  8. Pada pendapat anda, siapakah yang akan menang pada PRU 13 atau pun soalan nya bertanyakan siapakan yang KAy akan undi pada PRU 13 ? (BN @ PKR @ DAP @ PAS)..untuk soalan ini, Kay jawab..UNDI ADALAH RAHSIA..hehehhe..apasal pulak nak bagi tahu kan??
  9. Apa pendapat anda tentang Menteri Besar Johor sekarang?

Haa..itu sahaja la yang Kay dapat ingat..Memang sekarang ni sedang sibuk parti-parti membuat persiapan bagi menghadapai PRU 13..

Sekian...

Khadeejah Bella 1 tahun 4 bulan

Salam..
Selamat petang..
Entry kali ni Kay nak berkongsi pasal perkembangan Khadeejah..
Sekarang ni Kay dan Khadeejah berada di kampung..
Kay rasa agak lega sebab bila berada di kampung ni, Khadeejah rasa lebih bebas sebab boleh berjalan-jalan tak kira la waktu pagi atau petang di kawasan sekitar rumah Opah..
Kalau tak, di Dubai, duduk dalam rumah tengok karton atau pon berjalan di shopping mall memandangkan kami tinggal di apartment, jadi pergerakan agak terbatas..Ditambah lagi kami duduk di dalam air-cond 24 jam..
Bila berada di kampung, makanya banyak la aktiviti yang boleh Khadeejah Bella buat..
Ditambah lagi dengan kehadiran Atok dan Opah yang boleh melayan..Dan juga kucing kesayangan Mak Su..
Haa..Khadeejah ni dia tak takut kucing..Bila kucing tu makan, Khadeejah akan cuit telinga, atau hidung atau badan..lepas cuit, dia akan ketawa macam puas hati la dapat pegang kucing tu..
Kucing tu pulak tak melawan..Relax je..Kay takut jugak kalau kucing tu tiba-tiba nak cakar Khadeejah..So far, kucing tu ok..
Khadeejah sekarang ni dah semakin stabil berjalan..berjalan dengan laju pun ok juga..
Ada satu petang tu, Kay bawa Khadeejah berjalan-jalan disekitar kawasan rumah, Khadeejah nak kejar kucing tu, bila tiba dikawasan yang agak cerun, Kay risau juga kalau Khadeejah jatuh..Tapi Alhamdulillah, Khadeejah pandai seimbangkan diri bila berdiri di cerun..Dia turun perlahan-lahan..
Selain daripada tu, Khadeejah dah pandai bila Kay tunjukkan pipi Kay, dia akan kiss..Begitu juga kalau Atok dan Opah tunjukkan pipi, Khadeejah akan datang dan cium mereka..
Bila Kay nampak Khadeejah dah pandai bila Kay tunjukkan pipi, Kay upgrade dengan cakap kiss supaya Khadeejah cium Kay..
Surprisingly, Khadeejah faham!! Bila Opah cakap "cium Opah", Khadeejah pun cium Opah..tapi ada juga la Khadeejah timing..dia tak mahu cium juga...Tapi kalau Kay, Khadeejah mesti cium, sebab kalau tak cium, tak dapat upah nenen..hehhehe
Lagi satu, Khadeejah dah pandai tarik tangan Opah atau Atok untuk bawa dia pergi tengok kucing di tepi pintu.
Ada satu malam tu, Khadeejah tarik tangan Tok Bak ke hulu ke hilir..saje jalan-jalan dalam rumah..
So far, Khadeejah poo poo ok..tak keras..Selera makan ada naik turun sikit tapi Kay tak bimbang sebab Khadeejah masih susu badan..
Walaupun Walid berada di Dubai, Khadeejah masih under control..Dia tak ada la pulak nangis malam-malam mencari Walid..
Lagi satu, Khadeejah sudah mula nak melompat..tapi belum melompat lagi..tapi niat melompat tu Kay dah nampak..
Kalau mandi, KHadeejah tak nangis dan dia dah faham kalau Opah cakap "dah sudah atau siap"..
Berbalik pada kucing tadi, bila Khadeejah bunyi kucing di luar rumah sebalik pintu, Khadeejah dengan secara automatik akan meluru ke arah pintu..Lepas tu, lidah Khadeejah akan terjelir-jelir sebabnya, Khadeejah nak try buat bunyi macam kita nak panggil kucing datang makan..hehehe
Selain dari tu, Khadeejah akan tiru cara Kay junjung Al-Quran..Bukan ape, sekarang kan bulan Ramadhon..Jadi nya Kay bertadarrus dengan Opah, setiap kali Kay baca Qur'an, Khadeejah tak kacau, dia akan duduk di sebelah..Jadi, bila Kay habis baca Qur'an, Kay akan junjung Qur'an..Tu yang Khadeejah tiru tu..Ada satu masa tu, Kay nampak dia junjung buku kecik.
Mulut Khadeejah ni dah macam bertih jagung..berbunyi-bunyi, terkumat-kamit..Tapi Kay tak faham apa cakapnya..Mak Lon kata Khadeejah cakap France..Kellas ko Jah!!
Yang buatkan hati Opah terhibur ialah bila tengok Khadeejah jalan sambil menghayun kan kedua -dua belah tangan sambil menyanyi..


Ps: Bila balik kampung ni, Kay pun rasa best sebab Khadeejah Bella boleh tengok kucing dan burung berterbangan (bukan ape, kat Dubai tu, burung jarang sekali nak nampak dari tingkap rumah..)..
Semalam ada rama-rama pulak masuk rumah, apa lagi terdongak-dongak kepala Khadeejah nak tengok rama-rama tu..(sape pulak nak datang rumah Opah ni??)



Sekian.

Thursday, August 2, 2012

Penangan Cucu

Salam..
Selamat petang..Sekarang ni pukul 2 petang..
Opah tengah melayan cucu nya..
Jadi Kay dapat la update blog..
Hari ni, bersamaan dengan 2 Ogos 2012, genap seminggu Kay dan Khadeejah Bella berada di JB bersama Opah dan Tok Bak..
Tajuk entry di atas, Kay nak cerita la sejak Khadeejah (Anje-panggilan Opah kepada Khadeejah, Anje ialah singkatan untuk Manja) berada dengan Opah, langsung semua kerja Opah tertangguh..

  1. Baju tak lipat 4 hari
  2. Bahu Opah sakit sebab asyik dukung Anje untul tengok kucing di luar rumah
  3. Lepas tu penat asyik mengejar Anje yang tak duduk diam
  4. Mulut asyik nyanyi lagu timangan Anje
  5. Mandikan anje setiap hari (2 - 3 kali sehari)
Hehehe..Bila ada Anje ni, Opah la yang melayan nya..Kay jadik tukang makan dan bagi Anje nenen sahaja..

Sekian..

How to apply Certificate of Status For Sarawak Purpose if the applicant is the wife

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Apa khabar semua? Harap sihat hendaknya. Tajuk entry kali ini ada serius sikit..heheh.. Masuk kandan...