Sunday, January 18, 2015

Resipi kulit karipap pusing rangup

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Apa khabar semua?
Harap semu baik-baik sahaja..
Entry kali ni Kay nak kongsikan cara-cara membuat kulit karipap pusing. Kay belajar cara buat kulit sahaja.
Intinya Kay belum belajar..hehehe..
InshaAllah kalau Kay dah belajar dan berkelapangan, semestinya Kay akan kongsikan...

Sebelum belajar, Kay rasa macam susah je nak buat kulit karipap pusing ni. Tetapi bila nak belajar dan buat praktikal, senang sahaja!!!!

Cerita banyak-banyak tak best.
So lets enjoy some pixx!!
Sekian, terima kasih.

Antara peralatan yang diperlukan ialah pelapik dan kayu penggelek. Tepung gandum. Dalam bekas warna kuning diatas ialah inti karipap yang telah disediakan awal awal oleh guru memasak iaitu tak lain dan tak bukan...Kak Ana..hihihi

Untuk doh yang pertama, bahan-bahan nya ialah tepung gandum dan marjerin. Gambar diatas ialah, letakkan 3 cawan tepung gandum ke dalam besen.

Kemudian masukkan marjerin. Kami gunakan jenama Planta yang dibawa khas dari Malaysia. Untuk 3 cawan tepung gandum, kami gunakan 10 sudu besar marjerin.

Inilah marjerin jenama Planta.

Gaul marjerin dan tepung hingga sebati.

Sehingga tidak melekat pada tangan dan permukaan besen.

Kemudian gumpalkan doh  sebuku sebuku. Dan biarkan seketika.

Sekarrang, masanya pula untuk membuat doh yang kedua. Bahan-bahan yang diperlukan ialah tepung gandum, air dan garam.

Letakkan 2 sudu kecil garam ke dalam 2 cawan air.

Masukkan larutan air garam kedalam besen yang telah tersedia 4 cawan setengah tepung gandum.

Gaulkan dan uli doh sehingga tidak melekat pada tangan. Jika tidak larat menguli doh yang besar, bahagikan kepada beberapa bahagian yang kecil. Kemudian buatkan gumpalan gumpalan kecil. Sama bilangannya dengan doh yang pertama (Berwarna kuning sebab menggunakan marjerin). P/s: Doh yang kedua berwarna putih sebab hanya menggunakan air dan garam.

Pastikan doh yang pertama dan doh yang kedua mempunyai bilangan yang sama.

Inilah hasilnya. Masukkan doh ke dalam bekas bertutup dan biarkan doh untuk berehat seketika.

Selepas doh dibiarkan berehat seketika, tibalah masa untuk buat kulit karipap pusing!!!!
Sila perhatikan, doh yang berwarna putih, dileperkan dan kemudian dibalutkan pada doh berwarna kuning.
Tutup sehingga rapat.

Kemudian, kedua-dua doh tersebut, digelekkan.
Sehingga menjadi segi empat tepat.
Tidak perlu digelek sehingga leper. Biarkan sedikit tebal.

Sisi segiempat tepat yang paling lebar, digulung.

Selepas digulung, tekan-tekan permukaan atasnya bagi tujuan untuk memudahkan proses menggelek.

Ambil kayu penggelek dan gelekkan sekali lagi.

Kemudian lapisan doh diangkat untuk mengubah sisi segiempat tepat.
Dimana sisi segiempat yang paling pendek menghadap muka kita. Seperti gambar diatas.
Kemudian, mulakan menggulung.
Faham tak??hehehe

Setelah digulung, kemudian padatkan gulungan, dengan menekan sedikit gulungan dan hentakkan bahagian kanan dan kiri gulungan.
Selepas itu, buatkan tanda untuk menentukan ketebalan sebelum memotong. Untuk doh diatas, kami bahagikan kepada 5 bahagian.
Bagaimana untuk memotong?
Gerakkan pisau ke depan dan ke belakang dan berikan tekanan.

Inilah hasilnya. Nampak tak lapisan yang berpusing-pusing?

Kemudian, tekankan doh yang mempunyai corak pusingan sebelum memulakan proses menggelek menggunakan kayu penggelek.

6 doh yang telah siap ditekan menggunakan tangan, bersedia untuk digelek menggunakan kayu penggelek.

Gelekkan doh pusing perlahan-lahan.
p/s: Agak mencabar juga semasa menggelek sebab kalau tak betul atau doh sudah kering, semasa menggelek, lapisan kulit akan terkoyak.
TIPS: Sentiasa tutup bekas yang berisi doh supaya doh  tidak cepat kering.

Inilah dia hasilnya. 1 doh kuning dan 1 doh putih dapat menghasilkan 6 keping kulit karipap pusing.
3 biji karipap disebelah kanan cantik sebab kulitnya tidak terkoyak. Manakala 3 biji karipap disebelah kiri kurang cantik sebab kulitnya terkoyak.
P/s: Kalau inti karipap ialah kari, minyak gorengan akan bertukar warna kekuningan sebab kulit karipap terkoyak. 

Alhamdulillah..inilah hasilnya. Terima kasih Kak Ana sebab sudi mengajar. Kay juga dapat buat praktikal. Harap-harap Kay dapat mempraktikan ilmu yang dipelajari. Semoga Allah membalas kebaikan kepada cikgu a.k.a Kak Ana. Ameen...

Thursday, January 15, 2015

Resipi Mi Kuning ataupun Egg Noodle Recipe

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Entry kali ini Kay nak kongsikan cara-cara membuat mi kuning ataupun egg noodle.
Alhamdulillah, satu lagi ilmu yang Kay belajar dengan guru, Kak Ana.

Semoga ilmu yang dikongsikan ini menjadi amal ibadah dan menjadi ilmu yang dapat dimanfaatkan oleh semua pembaca.
Terutamanya bagi sesiapa yang duduk di tempat yang sukar untuk mendapatkan bekalan mi kuning yang menepati selera masing-masing.
Untuk pengetahuan, Kay belajar cara-cara nak buat mi kuning ni di Dubai. Kalau di Malaysia, tak kuasa la Kay nak menggelek mi kuning ni. Baik beli sahaja di kedai. Cepat dan mudah.heheheh

Bukan nya tiada mi kuning dijual di Dubai..Ada..Cumanya mi kuning di sini tidak sesedap mi kuning yang dijual di Malaysai dan juga semestinya tidak sesedap dan diyakini kebersihannya seperti mi  kuning yang dibuat sendiri!

Kalau kurang rajin untuk menggelek mee kuning di Dubai, boleh cari mee kuning seperti di link berikut
http://kay-hussin.blogspot.ae/2014/10/mee-kuning-di-dubai.html

Cerita banyak banyak tak best.
So lets enjoy some pixx!!

Bahan utama ialah tepung gandum. Setengah kilo.

1 sudu air kapur.
1 biji telur. 

1 sudu kecil pewarna kuning.

1 cawan air pada suhu bilik.
Kacau semua bahan-bahan yang telah dicampurkan dalam cawan sehingga sebati.

Kemudian, campurkan bersama tepung yang telah tersedia di dalam besen.
Uli sampai sebati dan sehingga tidak melekat pada tangan.
Nampak tak, kita tak tuang semua larutan didalam cawan kedalam besen? Kita tinggalkan  sedikit.
Kemudian mula menguli. Tengok keadaan doh. Jika perlu ditambah lagi, barulah kita habiskan larutan didalam cawan. Ini adalah untuk mendapatkan doh yang tidak melekat pada tangan. Kita kena hati-hati semasa mencampurkan bahan-bahan.

Selepas siap menguli, bahagikan doh kepada beberapa bahagian seperti gambar diatas dan dibiarkan berehat seketika dalam 15 minit sebelum proses menggelek dilakukan.



Selepas dibiarkan doh berehat seketika, sekarang tibalah masa untuk menggelek doh menggunakan mesin manual .
Nampak tak tombol disebelah kanan? Tombol tersebut mempunyai nombor-nombor yang melambangkan ketebalan masing masing. Nombor besar menunjukkan ketebalan yang tinggi. Nombor kecik menunjukkan ketebalan yang kecil (nipis)

Mula mula, untuk gelekkan pertama, pakai nombor yang besar iaitu nombor 7.

Kemudian kita gelek kali kedua menggunakan nombor yang sedikit kecil iaitu nombor 5. 
Kemudian kita pindahkan ke bahagian lagi satu untuk memotong lapisan doh yang telah siap digelek. Dan itulah hasilnya. Memandangkan ini kali pertama kami ( Kay dan kawan-kawan) belajar, makanya hasilnya kurang kemas. 

Sekarang, tibalah masa untuk mencelur mee. Nampak tak beberapa bekas diatas dapur gas yang bersusun tu? Masing masing mempunyai fungsi masing-masing.
1 bekas/periuk yang telah sedia mendidih untuk mencelur.
1 bekas/periuk yang berisi air sejuk, untuk menyejukkan mee yang telah siap dicelur.
1 bekas/besen merah untuk menggaulkan mee kuning dengan sedikit minyak supaya mee tidak melekat.
1 bekas, untuk meletakkan mee yang telah melalui semua proses dan siap sedia untuk dimakan..hihihi


Tips: Siapkan air mendidih dalam kettle supaya senang untuk ditambah dalam periuk bagi mencelur mee. Ini adalah untuk memudahkan dan mempercepatan kerja.

Tadaaa..Inilah hasilnya....

Alhamdulillah..Terima kasih Kak Ana sebab sudi berkongsi ilmu dan menyiapkan kuah mee kari. InshaAllah, kalau berkesempatan, Kay akan kongsikan cara membuat kuah mee kari (kalau Kay sempat belajar la..hhehehe). Semoga Allah membalas Kak Ana dengan kebaikan diatas segala ilmu yang dikongsikan. Amiin..

Ini pula mee yang Kay goreng untuk Khadeejah . Mudah sahaja. Hanya tumiskan bawang putih, masukkan udang, brokoli, lobak merah, mee dan kicap. Sedap sebab mee yang dibuat dengan kasih sayang... Hehehe

Shafeeyyah Bella dan berjalan

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Hari in Kay nak abadikan perkembangan terbaharu Shafeeyyah Bella yang kini berusia 1 tahun 3 bulan. D...