Tuesday, December 13, 2016

Resipi Tom Yam Kung

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Entry kali ini Kay nak kongsikan resipi mudah Tom Yam.
Sesungguhnya Kay tidak suka menggunakan  MSG dalam makanan.
Cerita banyak-banyak tak best.
So, let's enjoy some pixx.

Selamat mencuba.

Sekian, terima kasih.

Bahan bahan yang penting untuk membuat Tom yum ialah daun limau purut dan serai.
Sayur- sayuran yang Kay guna : lobak merah, kobis bunga, putik jagung, bawang besar, tomato, Cili padi
Bahan perasa: garam dan perahan limau bilis

Kay buat Tom yum Kung.
Kung bermaksud udang.
Cara-caranya:
1. Kay rebuskan lobak merah terlebih dahulu. Sebabnya, lobak merah keras
2. Bila lobak merah sudah lembut, Kay masukkan sayur- sayuran lain dan bahan penting iaitu daun limau purut dan serai yang telah diketuk sedikit.
3. Bila dah Naik bau dan sayuran telah empuk, akhir sekali masukkan udang, garam dan perahan air limau.


Tips:
1. Buangkan biji Cili padi untuk kurangkan tahap kepedasan.
2. Gunakan penapis semasa memerah limau nipis untuk mengelakkan hampas limau masuk ke dalam masakan. Hampas tu menyebabkan masakan kurang enak ( pedar).
3. Udang cepat masak, makanya jangan masak terlalu lama. Agak-agak udang dah bertukar warna, boleh tutup api.
4. Tom yum seharusnya masam, makanya jangan kedekut nak perah limau nipis banyak sikit.
5. Daun limau purut dicarik- carik untuk mengeluarkan aromanya. Kay buangkan urat daun di tengah nya.

Thursday, December 8, 2016

Biskut Lutut

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Dah makan? Kay makan mee goreng.
Di atas meja makan di Rumah kakak Kay ni, ada biskut lutut.
Makanya Kay nak tulis la pasal biskut ni.
Cerita banyak-banyak tak best.
So let's enjoy some pixx.

Sekian, terima kasih.

Mak Kay cakap, dia makan biskut ni masa pantang kan Kay.
Macam mana Cara makannya? Haa...Mak cakap arwah Atok Ahmadiah akan tumbuk biskut lutut tu. Tumbuk bukan sampai hancur atau lumat. Agak agak je.
Kemudian di gaulkan dengan Gula pasir dan kelapa parut.
Lepas digaul sampai sebati..makan lahh.. hehehe

Kay Tanya Mak, kenapa namanya biskut lutut.
Mak cakap mungkin sebab bentuk nya macam kepala lutut.
Roti ini Juga dikenali dengan nama roti kelotok. Cara makan nya ialah, buat kuah santan. Letak garam dan Gula. Masukkan roti dan ais. Juadah untuk berbuka puasa. Roti ini masih ada di Sabak Bernam.

Kay suka makan biskut ni cicah dengan air teh atau kopi O Panas.
Kay tak pernah jumpa biskut ni di Tempat lain melainkan negeri Perak. Mak cakap sampai ke Tanjung Malim. Di Johor, rasa nya tak ada kot..

Miri crocodile Farm and Mini Zoo Miri Experience

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Apa khabar. harap sihat hendaknya. Kay baru sahaja melawat Miri Crocodile Farm. Rupanya ada Mini Zoo...